perjantai 24. maaliskuuta 2017

Kunta opettajan ja varhaiskasvattajan työn tukena

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat on saatava kuntoon, siitä varsinkin vaalien alla kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä. Niin minäkin. Minusta on myös tärkeää, että henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta pidetään huoli, jotta aikuiset voivat täysillä panostaa lasten ja nuorten kasvattamiseen ja opettamiseen. Päiväkodeissa henkilöstön pysyvyys ja sitoutuminen työhön mahdollistaa pitkäkestoisen hoitosuhteen muodostumisen lapsen ja varhaiskasvattajan välillä. Kouluissa samanaikaisopetus olisi nykypäivää ja sen toteuttamiseen tulisi antaa resursseja.

Maija keskustelemassa
Oph:n pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen
 kanssa Keskustan puolueristeilyllä helmikuussa 2017.

Päiväkodeissa ja kouluissa ollaan muutoksen tilassa. Perusopetuksen alaluokilla ja lukiossa on astunut voimaan uusi opetussuunnitelma ja yläluokille ja varhaiskasvatukseen uudet opetuksen ja varhaiskasvatuksen perusteet astuvat voimaan ensi syksynä. Suurimmat uudistukset koskevat mm. arviointia, käytänteitä ja opetuskulttuuria, kun mm. koulun ulkopuolinen opetus on kirjattuna opetussuunnitelmaan. Muutosten toteuttamiseen tarvitaan varhaiskasvattajien ja opettajien täydennyskouluttamista ja hyvien käytänteiden jakamista koulun tai päiväkodin sisällä ja niiden välillä. Uudet opetuksen ja varhaiskasvatukset perusteet antavat mahdollisuuden moneen hyvään asiaan, mutta ne myös aiheuttavat paljon lisätöitä henkilöstölle varsinkin uudistusten alkuvaiheessa.

Vantaalla moni asia toimii: yksi positiivinen asia on tablettien hankinta kouluihin ja toinen digituutoroinnin aloittaminen. Haasteitakin riittää: puhuinkin Olli-Pekka Heinoselle sisäverkkojen toimintaongelmista ja digiloikan ongelmista, koulupudokkaista ja suomen kielen taidoiltaan heikkojen maahanmuuttajalasten pärjäämisestä.

Päiväkodit ja koulut tukevat perheitä kasvatustyössä. On kaikkien yhteinen etu, että toimintaa suunnitellaan joustavasti lapsi tai nuori edellä, hänen tulevaisuuttaan ja mahdollisuuksiaan pärjätä muuttuvassa maailmassa silmällä pitäen.

Ryhmäkoot on pidettävä kohtuullisen kokoisina ja samanaikaisopetusta lisättävä. Resurssien lisääminen ei tarkoita vain lisää opettajia tai hoitajia vaan myös aikaa, tukea ja joustoa järjestelyihin.

Päiväkotien ja koulujen asioista päättäminen on maakuntauudistuksen jälkeen kunnan tärkein tehtävä. Siksi on pidettävä huoli siitä, että kaupungin virkamiehiä on ohjaamassa päättäjiä, jotka tuntevat tämän kokonaisuuden ja ottavat vastuuta sen kehittämisestä.

Koulutus ja osaaminen on Suomen valtti. Pidetään siitä huolta.

Maija keskustelemassa eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajan, Tuomo Puumalan kanssa mm. harvinaisten kielten tilanteesta yläkouluissa ja lukioissa helmikuussa 2017.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti